Espanjan Comenius-matka 27.10.2014-1.11.2014

Lehmon koululta osallistui Espanjassa järjestettyyn Comenius-tapaamiseen yhteensä 12 henkilöä. Opettajista mukana olivat Anu Hurskainen, Päivi Mustonen ja rehtori Antti Väänänen. Oppilaita oli mukana yhteensä yhdeksän ja he majoittuivat paikallisissa isäntäperheissä. Matka sujui hyvin. Saimme nauttia espanjalaisten järjestämästä monipuolisesta ohjelmasta hyvässä seurassa ja lämpimässä säässä. Mukana olleet oppilaat kirjoittivat matkasta matkapäiväkirjaa. Heidän kirjoituksensa ovat tässä:

Maanantai 27.10.2014 / Samu Piiparisen kirjoitus:

Heräsin aamulla klo 8.30. Sen jälkeen söin aamupalan ja olin kotona puolitoista tuntia. Sen jälkeen lähdin kävelemään koululle. Siellä söin lihapullia, perunamuusia ja leivän. Ruokailun jälkeen lähdimme juna-asemalle. Odotimme junan saapumista vähän aikaa. Juna lähti kello 12.17. Junassa oli hauskaa kavereitten kanssa. Juna saapui Tikkurilaan kello 16.40. Lähdimme siitä bussilla lentokentälle. Lentokentällä saimme lentoliput ja menimme syömään. Siitä lähdimme turvatarkastuksen läpi verovapaalle alueelle. Menimme sen jälkeen portille ja siitä koneeseen. Kone lähti kello 20.00 ja saapui Malagaan kello 00.45 yöllä. Sitten otimme laukut ja tapasimme isäntäperheet. Minä menin Villen kanssa majoittumaan samaan isäntäperheeseen. Perhe oli tosi ystävällinen ja huolehtivainen. Lähdimme heidän kyydillä heidän kotiin. Vähän ajan kuluttua rupesimme nukkumaan.

Tiistai 28.10.2014 / Aino Utriaisen kirjoitus:

Heräsimme Eevin kanssa noin kahdeksalta. Puimme, söimme ja perheen äiti pakkasi eväät. Ulkona oli todella lämmin. Siellä oli jotain 25 astetta lämmintä.
Olimme koulussa noin kello 9.30. Menimme ensin luokkaan. Siellä oli todella meluisaa. Siellä opettaja sanoi espanjaksi ja englanniksi päivän suunnitelman.
Seuraavaksi menimme isolle "terassille". Siellä jokainen maa kävi vilkuttamassa koko koululle. Vilkuttelujen jälkeen oli zumbatanssia. Zumba oli kivaa. Zumban jälkeen oli espanjalaisia perinneleikkejä. Yksi peli oli vähän niin kuin Hiirenhäntää. Sitten oli välipala, jonka perhe oli pakannut. Sitten oli työpajoja. Niitä oli kolme. Ensimmäinen paja oli tanssipaja. Siellä tanssimme flamencoa. Se oli ihan kivaa. Seuraava paja oli askartelupaja. Siellä teimme joko kukan tai viuhkan.
Viimeinen paja oli kuvakollaasi. Siellä valittiin kerrallaan kuusi ihmistä menemään lavalle. Nämä kuusi ihmistä ottivat muutamia vaatteita ja asusteita päällensä. Sen jälkeen he asettuivat seisomaan asetelmaan ja siitä otettiin kuva.
Sitten söimme espanjalaista kouluruokaa. Se oli pahaa. Ruuan jälkeen menimme Eevin kanssa vähäksi aikaa isäntäperheemme luo. Sen jälkeen menimme Sohail-linnan luo. Kävimme katsomassa linnaa ulkopuolelta.  Sen jälkeen kävelimme rannalla. Jotkut kastelivat jalkansa. Oskari ui meressä.
Rannan jälkeen menimme syömään kalaravintolaan. Siellä oli mustekalan lonkeroita, kalmarin renkaita, kalaa ja kaikkea muuta. Ruoka oli hyvää. Kun olimme syöneet, menimme takaisin perheisiin. Koko päivä oli kiva.

Joonas Soinisen kirjoitus tiistaista:

Tiistaipäivä lähti siitä, kun heräsimme Aaron kanssa aamulla puoli yhdeksän maissa. Aamulla söimme aamupalan ja pesimme hampaat yms. Siitä lähdettiin autolla Maria Zambrano -koululle, jossa ensiksi menimme luokkiin ja sieltä menimme omien maiden ryhmissä esittäytymään. Kun kaikki maat olivat vuorotellen tulleet, oli zumbashow. Se oli mukavaa, koska sai edellisen pitkän matkustuspäivän jälkeen reuhtoa ja pitää hauskaa. Sen jälkeen pelasimme koululla espanjalaisia pihapelejä. Sitten oli kolme eri työpajaa. Yhdessä teimme viuhkoja ja kukkia, toisessa pukeuduimme andalusialaisiin asusteisiin ja kolmannessa harjoittelimme flamenco-tanssia. Sitten oli välipala. Siitä jäi mieleen, että kenelläkään ei ollut tummaa leipää. Sitten menimme isäntäperheisiin ja sieltä menimme Sohail-linnalle. Illalla menimme hienolle rantaravintolalle. Ja ilta päättyi siihen. Sitten menimme nukkumaan. Päivän aikana koin ennenkokemattomia asioita.

Aaro Turusen kirjoitus tiistaista:

Heräsimme aamulla kello 8.30. Sitten söimme ja lähdimme koululle. Koululla meillä oli zumbatanssia. Koulu loppui puoli kolmelta ja koulun jälkeen lähdimme linnaan. Linna oli tosi hieno. Linna oli meren rannan lähellä, joten menimme katsomaan merta. Aluksi minä, Oskari ja Joonas leikimme aalloilla. Sitten  Oskari innostui menemään kokonaan uimaan. Sen jälkeen menimme ravintolaan märkinä. Ruokana oli  muun muassa mustekalaa, tonnikalaa, kalaa ja salaattia. Me emme saaneet itse päättää ruokaa, vaan tarjoilijat toivat ruokamme meidän pöytiin. Päivä oli tosi kiva. Oli hyvä ruoka ja mukava oli olla koko porukan kanssa. Minä majoituin Joonaksen kanssa samassa isäntäperheessä. Isäntäperheeseemme kuuluivat äiti Tanya, isä Miguel, poika Migel ja tyttö Andrea. Perhe oli ystävällinen ja huolehtivainen.

29.10.2014 keskiviikko / Jesse Kettusen kirjoitus:

Tänään päivä alkoi tavallisesti. Heräsimme, söimme aamupalan ja lähdimme koululle. Koululta lähdimme bussilla Mijakseen. Matka koululta Mijakseen oli lyhyt. Mijas oli rakennettu vuoren rinteeseen. Päästyämme perille Mijakseen pormestari otti meidät vastaan. Kävimme museossa, jossa oli espanjalaisia esineitä. Sitten kävimme härkätaisteluareenalla. Se oli iso ja vanhan näköinen. Meninne areenan viereiseen puistoon syömään eväitä. Minulle oli pakattu mukaan leipää ja nacho-lastuja. Leipä ja nachot maistuivat hyvältä.

Syötyämme kävimme miniatyyrimuseossa. Siellä oli esim. nuppineulanpäähän ja naulaan maalattuja taideteoksia, joita katsottiin suurennuslasilla. Sitten menimme shoppailemaan. Aloitimme shoppailun aukiolta, jonka ympärillä oli paljon pieniä kauppoja. Kaikki löysivät sieltä jotakin. Itse ostin vain jäätelöä. Sitten jatkoimme matkaa bussille. Matkalla oli lisää pieniä kauppoja ja kävimme monessa niistä. Sitten Anulle soitettiin ja meitä hoputettiin, koska kaikki muut ryhmät olivat jo bussissa. Meille tuli kiire, koska olimme muistaneet aikataulun väärin.  Bussi vei meidät takaisin koululle.

Koululta isäntäperheet kävivät hakemassa meidät. Isäntäperheeseen kuuluivat äiti Jane, isä, poika Marcus ja isosisko Nicole. Isäntäperhe oli mukava. Isäntäperheessä juttelimme eniten perheen äidin kanssa. Perheen poika Marcus ei osannut kovin hyvin englantia. Seitsemältä meidät vietiin takaisin koululle ruokailemaan. Ruokana oli esim. venäläistä salaattia, kolmioleipiä, sipsejä, kinkkuleikkeitä, mustekalaa ja juomana limpparia. Ruuan jälkeen olisi pitänyt olla disco, mutta disco oli peruutettu. Se peruutettiin, koska ruokailu kesti liian pitkään. Se harmitti. Sitten isäntäperheet tulivat hakemaan ja menimme takaisin heidän luokseen. Kävimme suihkussa, juttelimme isäntäperheen äidin, Janen kanssa, pesimme hampaat ja menimme nukkumaan. Nukkumaanmenoaika oli puolenyön paikkeilla.

Oskari Kurkisen kirjoitus keskiviikosta:

Heräsin isäntäperheessäni ja lähdimme Suomi-ryhmän kanssa pieneen vuorikylään. Siellä oli aasitakseja ja paljon kaikenlaisia katukauppoja. Siellä oli hyvät maisemat. Otin paljon valokuvia. Kävimme kylän kunnantalolla. Siellä näimme tupakoivan luonnonsuojelijan, joka antoi meille pienet matkapuhelinluettelot. Ihmiset tupakoivat siellä hyvin paljon.

Sen jälkeen kävimme museossa, jossa oli paljon Espanjaan liittyvää historiaa (josta emme valitettavasti ymmärtäneet mitään, koska tekstit oli kirjoitettu espanjan kielellä). Kävimme myös museossa, jossa näimme hyvin pienille asioille, esim. neulanpäähän, maalattuja maalauksia. Näitä pieniä asioita katsoimme suurennuslasin läpi. Kävimme härkätaisteluareenalla ja sitten pidimme lounastauon. Sen jälkeen meillä oli hyvin vähän ostosaikaa, sillä piti kiirehtiä bussiin. Sen jälkeen meillä oli koululla jalkapalloa ja sitten flamenco-esitys ja sitten vasta ruokailu. Sitten olisi pitänyt olla disco, mutta se peruttiin, koska kukaan ei jaksanut järjestää sitä. Sitten lähdimme isäntäperheiden mukaan. Isäntäperheeseeni kuuluivat isä Mauris, äiti Stella ja poika Brian. Perhe oli tosi ystävällinen. He söivät arkena terveellisesti, mutta he halusivat tarjota minulle herkkuja, koska he luulivat, että minä en pitäisi kuitupitoisesta ruuasta. Olin muuten isäntäperheessäni yksin eikä kukaan ollut mukanani siellä, eikä se sen kummemmalta tuntunut.

Torstai 30.10.2014 / Ville Karvisen kirjoitus:

Kello 9.30 menimme Bioparc-nimiseen eläinpuistoon. Siellä oli paljon eläimiä, muun muassa krokotiilejä ja apinoita. Kiersimme koko puiston yhdessä läpi. Joistakin eläimistä otin kuviakin. Puistossa oli myös kauppa, jossa myytiin kaikenlaisia eläinteemaisia esineitä ja karkkia.

Kello 14.30 oli ruokailu ravintolassa. Ruokana oli paellaa. Paella on perinteinen espanjalainen ruoka, jossa on monenlaisia mereneläviä, esimerkiksi simpukoita, mustekaloja ja muita äyriäisiä ja kaloja.

Siltä päivältä ohjelma loppuikin jo kello 16.30, jolloin me menimme isäntäperheisiimme ja oli vapaa-aikaa. Vapaa-ajalla me kävimme Raulin eli meidän isäntäperheen lapsen kanssa hänen jalkapallojoukkueen harjoituksissa, jotka olivat mukavat. Harjoitukset kestivät 2 tuntia.

Sitten Raul meni parturiin ja me menimme pelaamaan lisää jalkapalloa puistoon. Raulilla oli Play Station 3, ja sillä pelasimme iltaisin Fifa viittätoista. Menimme nukkumaan yöllä noin puoli yhdeltä.

Isäntäperheellämme oli kerrostalosta pieni mutta viihtyisä koti, jossa meillä oli oma huone. Perhe oli mukava ja huolehtivainen. Heillä oli 2 koiraa, mutta toista me emme nähneet. Perheeseen kuului isä Toni, äiti Myriam, Raul ja hänen pikkusiskonsa.

Perjantai 30.10.2014 / Patrik Kärkkäisen kirjoitus:

Heräsimme isäntäperheessämme Jessen kanssa ja söimme aamupalan. Mielestäni isäntäperheemme oli mukava, ystävällinen ja huolehtivainen. Tuntui oudolta, kun aamupalalla ei ollut voita. Sitten tuli jo kiire. Seuraavaksi menimme hotellille. Sieltä lähdimme jo kohti Malagaa. Malagassa näkyi rantoja, hienoja rakennuksia ja myös palmuja. Bussi ajoi meidät bussipysäkille ja siitä lähdimme kävelemään kohti Picasso-museota. Picasso-museon pihassa odottelimme, että reput laitettaisiin säilöön ennen museoon menoa. Museossa oli paljon vartijoita. Jotkut meidän porukasta miettivät Picasson maalauksista, että vauvakin osaisi piirtää tuollaista suttua. Picasso-museon jälkeen odotimme reput ja lähdimme kohti mäkilinnaa ja vanhaa teatteria. Se oli todella mahtava ja iso.
Sitten söimme eväitä. Seuraavaksi otimme ryhmäkuvan teatterin katsomossa. Sitten kiipesimme mäkilinnaan. Sinne oli pitkät portaat. Ylhäällä katselimme maisemia ja otimme kuvia todella paljon. Mäkilinnassa oli todella mukavaa! Sen jälkeen oli vapaa-aikaa ja syöminen. Kävimme "Mäkissä" syömässä. Sen jälkeen oli vähän vapaa-aikaa. Sitten lähdimme bussille. Bussilla menimme hotellille ja meidän isäntäperhe olikin jo odottelemassa siellä. Sitten me menimme rannalle. Siellä oli  korkeita aaltoja ja minusta siellä oli tosi kivaa.
Rannalla käymisen  jälkeen oli aikaa levätä. Koska oli Halloween-ilta, menimme vielä kyselemään "Karkki vai kepponen?". Sitten me saimme paljon karkkeja. Me söimme vielä illalla ruokaa ja menimme nukkumaan.
Kiitos kaikille matkatovereilleni!! Suosittelen lähtemään Comeniusmatkalle, jos tulee mahdollisuus.

Lauantai 1.11.2014 / Eevi Savinaisen kirjoitus:

Kello 6.20 heräsimme Ainon kanssa. Emme kuitenkaan jaksaneet vielä nousta, ja Rebecca tuli herättämään meidät kello 6.40. Isäntäperheeseemme kuuluivat vanhemmat  Rebecca ja Ben sekä kaksi lasta; Phoebe ja Jasper.

Kello 11.15 lento lähti Malagasta Helsinkiä kohti. Lentomatka kesti vähän yli neljä tuntia. Lentomatkalla minua väsytti. Oli hieman haikeaa lähteä Espanjasta, mutta oli mukava myös päästä kotiin. Matka oli silti hauska.

Kello 18.28 juna lähti Tikkurilasta. Matkalla oli muutama pysäkki, ja sitten olimme Joensuussa noin klo 22.45. Matka oli ollut mukava ja samoin kaikki ihmiset Espanjassa.

Rehtori Antti Väänäsen kirjoitus matkasta:

Matkaraportti Comenius-matkasta Espanjan Malagaan 27.10.-1.11.2014

Matkaryhmämme koostui 9 oppilaasta ja kolmesta aikuisesta! Matkustimme maanantain 27.11. aikana junalla, bussilla ja lopuksi lentokoneella Malagaan, jonne saavuimme puolen yön jälkeen! Matkapäivä oli pitkä ja rankka! Matkustuspäivän jälkeen seurasi kaksi ohjelmantäyteistä päivää, jolloin tutustuimme paikalliseen kouluun, ympäristöön sekä tietysti toisten hankekoulujen  vieraisiin. Kaksi viimeistä päivää vierähtivät paikalliseen eläinpuistoon Bio Parkiin, sekä Malagan kaupunkiin tutustuen! Lauantai  oli paluupäivä!

Oli ilo huomata, että oppilaat edustivat Suomea ja Lehmon koulua iloisen positiivisesti, osasivat käyttäytyä hienosti ja pärjäsivät hyvin englanninkielellä, niin koululla kuin isäntäperheissäkin! Matka jäi varmasti kaikkien mieleen unohtumattomana tapahtumana, ainakin jos asiaa voi päätellä paluumatkan innostuneista keskusteluista! Matkalla saimme harjoittaa kielitaitoamme, pääsimme ihailemaan paikallisia nähtävyyksiä, vierailimme Picasso-museossa ja rohkeimmat jopa uivat meressä! Isäntäperheet olivat loistavia, kuljettivat, pitivät huolta oppilaista ja järjestivät heille ohjelmaa vapaailtoina! Luulen, että oppilaat saivat isäntäperheistä myös elinikäisiä ystäviä, joiden luona voi vaikka vierailla joskus tulevina vuosina!

Matkan aikana aikuisten kesken suunniteltiin jo Lehmossa keväällä järjestettävää Suomen tapaamista! Toivottavasti saamme paljon vieraita muista hankekouluista tänne Lehmoon huhtikuussa! Järjestelyt ovat vaativia niin majoitusten, ohjelman, kuin aikataulujen osaltakin! Toivon, että saamme myös innokkaita vanhempia mukaan tapahtuman järjestelyihin! Koulullamme kevään tapahtumat koskettavat jollain tavalla kaikkia koulumme oppilaita, joten kansainvälisyyttä on tarjolla niillekin, jotka eivät tällä kertaa matkustamaan päässeet!