Puolan matka 22.4.2014-27.4.2014

Emma Kakkosen kirjoitus:

Tiistai, 22.4.2014

Tänään oli reissumme ensimmäinen päivä. Minua mietitytti, että minkälainen matkasta tulisi ja että miten lento menisi. Koulun jälkeen kävimme kotona ja sieltä lähdimme kohti Joensuun lentokenttää. Odotin Biankan ja hänen perheensä näkemistä kovasti! Odotimme siellä lentoamme ja teimme matkaselvitykset ja sitten lähdimmekin jo koneeseen. Lento meni hyvin, eikä ollut ilmakuoppia. Sitten saavuimme Helsinkiin. Kun saimme laukkumme hihnalta, lähdimme odottamaan bussia. Sitten hyppäsimme bussiin. Kun olimme bussissa, huomasimme, että se oli väärä bussi! Sitten bussi vei meidät takaisin lentokentälle ja menimme oikealla bussilla hotelliimme. Sitten me lähdimme syömään Hesburgeriin. Syötyämme lähdimme kävellen hotelliin ja menimme nukkumaan.

Keskiviikko, 23.4.2014

Tänään heräsin tosi aikaisin hotellissa. En meinannut malttaa odottaa seuraavaa lentoa, sillä ensimmäisellä lennolla oli aivan mahtavaa! Herättyämme teimme aamutoimet ja menimme aamupalalle. Aamupalalla ruoka ei oikein meinannut maistua, sillä oli vielä niin aikainen. Sen jälkeen pakkasimme laukkumme ja lähdimme bussilla lentokentälle. Sitten menimme hoitamaan matkaselvitykset ja turvatarkastukset. Sittenpä lentomme lähtikin jo. Puolassa meitä lentokentällä odotti isäntäperheemme tytär Bianka, Biankan isä, Nina-opettaja ja Biankan luokkatoveri Martyna. Sitten menimme katsomaan nähtävyyksiä ja shoppailemaan. Sitten lähdimme Varsovan vanhaan kaupunkiin. Siellä oli todella kaunista! Näimme siellä hienoja rakennuksia ja patsaita. Sitten menimme Biankan kotiin, juttelimme, pelasimme ja menimme nukkumaan.

Torstai, 24.4.2014

Tänään heräsin ensimmäistä kertaa meidän isäntäperheen kotoa. Meidän isäntäperhe on aivan mahtava! Yö oli mennyt hyvin ja uni oli maistunut. Koulussa tutustuimme kouluun. Olimme myös oppitunnilla, jossa meille kerrottiin Janusz Kusocinskistä, joka oli kuuluisa puolalainen kestävyysjuoksija. Hän voitti Puolan mestaruuksia 5000 metrillä, maastojuoksussa, 1500 metrillä ja 800 metrillä. Olympialaisissa hän osallistui 10 000 metrin juoksuun. Kilpailu oli jännittävä, mutta Kusociński onnistui päihittämään Suomen Volmari Iso-Hollon ja Lasse Virtasen ja voitti olympiakultaa.  EM-kilpailuissa Torinossa vuonna1934 Kusociński voitti hopeaa 5 000 metrin juoksussa, jonka jälkeen hän päätti lopettaa urheilu-uransa. Hän teki vielä paluun 1939, jolloin voitti Puolan mestaruuden 10 000 metrillä Kusociński kuoli 33-vuotiaana vuonna 1940.

Torstaina kävimme myös uimahallissa, jolloin laskimme liukumäkeä ja pidimme uintikilpailun ja katselimme uinteja. Kävimme myös ihanassa puistossa, vaihdoimme muiden maiden oppilaiden kanssa puhelinnumeroita ja söimme lounaan. Sitten menimme Biankan luokse. Siellä Bianka soitti meille kitaraa ja mekin saimme soittaa. Me myös juttelimme, pelasimme ja katsoimme valokuvia. Päivä oli pitkä, mutta todella kiva! :)

Iitu Vuorman kirjoitus:

Perjantai 25.4.2014

Heräsimme aamulla kahdeksalta, kun kello soi. Biankan äiti tuli kertomaan meille, että olemme kohta myöhässä ja meillä on kiire. Puimme vaatteet päälle ja lähdimme aamupalalle. Meille tuli niin kiire, ettemme ehtineet pestä edes hampaita! Menimme koululle, missä kaikki meitä jo odottivat. Vierailimme Chopinin museossa. Kävimme hänen talossaan, puistossa ja ostimme tuliaisia. Sen jälkeen menimme syömään ravintolaan. Ravintolassa söimme alkuruuaksi spagettikeittoa, pääruuaksi kanapihviä ja perunaa ja jälkiruuaksi jäätelöä, omenapiirakkaa ja joimme teetä. Sitten lähdimme bussilla koululle, missä oli jalkapallo-, aikido- ja tanssishowt. Tanssia oli paljon, joten pikkuhiljaa se alkoi jo kyllästyttää. Shown jälkeen oli illallinen. Illallisella oli paljon ruokia, leivonnaisia ja erilaisia herkkuja. Sitten alkoi disko, jossa oli myös erilaisia kilpailuita. Diskossa oli todella mukavaa, ja tanssimme niin paljon, että pää oli jo märkänä! Kun disko oli ohi, lähdimme isäntäperheeseen.

Lauantai 26.4.2014

Heräsimme aamulla ja satoi vettä. Söimme aamupalaa ja teimme aamuhommat. Biankan äiti vei meidät koululle, jossa alkoi päivän ohjelma. Koska satoi vettä, ei voitu pitää suunniteltua ohjelmaa, joten otimme käyttöön varasuunnitelman. Pelasimme lautapelejä, minkä jälkeen lähdimme kiertämään rasteja. Kävimme mm. kirkossa. Kun rastit oli kierretty, oli lounas. Lounaalla oli makkaraa, vartaita ja leivonnaisia. Vaihdoimme vielä joidenkin ulkomaalaisten oppilaiden kanssa puhelinnumeroita, jotta voisimme pitää toisiimme yhteyttä. Kun lounas oli syöty, jätimme hyvästit. Sen jälkeen menimme vielä isäntäperheen kanssa Varsovaan kauppakeskukseen ostamaan tuliaisia. Kauppakeskus oli iso ja siinä oli ainakin kuusi kerrosta. Sitten oli aika lähteä lentokentälle. Oli haikeaa hyvästellä isäntäperhe ja lähteä kotiin, koska aika oli kulunut niin nopeasti. Ennen lähtöä söimme ja ostimme vielä tuliaisia. Lento sujui hyvin ja laskeuduimme Helsinkiin. Tosin Päivi ja Emma taisivat olla hieman yliväsyneitä... Helsingin lentokenttähotellilla pesimme hampaat ja menimme nukkumaan.

Sunnuntai 27.4.2014

Heräsimme aamulla vähän ennen kahdeksaa. Kävimme suihkussa ja menimme aamupalalle. Kun tulimme aamupalalta, pakkasimme laukut ja lähdimme lentokentälle. Lentokentällä teimme lähtöselvitykset ja ostimme vielä viimeiset tuliaiset. Pian laskeuduimme Joensuuhun, missä meidän perheemme olivatkin jo meitä vastassa. Aika oli mennyt todella nopeasti. Matkalle kannatti lähteä, reissu oli tosi ikimuistoinen ja ihana! Isäntäperhe oli mahtavin ja paras ikinä ja Puolassa oli hyvin ystävällisiä ihmisiä! Jos teille tulee joskus mahdollisuus lähteä Comenius-matkalle, käyttäkää tilaisuus hyväksi ja lähtekää! Englannin kielen taidot kyllä riittävät, sillä pärjäsimme Emman kanssa todella hyvin. Iloisella asenteella pärjäsi hyvin ja saimme paljon kehujakin, kun olimme iloisia.

Kiitos matkatovereilleni Emmalle, Anulle ja Päiville!