Sisältöjulkaisija

angle-left Kontiolahden kunnan käyttötalouteen 1,5 miljoonan euron säästötavoite vuodelle 2025

Kontiolahden kunnan käyttötalouteen 1,5 miljoonan euron säästötavoite vuodelle 2025

Kontiolahden kunnanhallitus käsittelee talousarviokehyksen vuodelle 2025 kokouksessaan 23.9.2024.

Valtuuston hyväksymä talousarvio vuodelle 2024 ja taloussuunnitelma 2024–2026 muodostui kokonaisuudessaan alijäämäiseksi. Talousarviota hyväksyttäessä kunnalla oli tiedossa, että kunnan valtionosuuksiin kohdistuu sote-uudistuksesta johtuen pysyvä vähennys. Vähennyksen suuruus ja jakaantuminen eri vuosille on tarkentunut alkuvuoden aikana. Tämän hetken arvio vuosittaisista valtionosuuksista on noin 1,4 miljoonaa euroa pienempi kuin vielä vuoden 2024 talousarvion yhteydessä arvioitiin.

Vuoden 2025 taloussuunnitelmakehys on laadittu vuoden 2024 muutetun talousarvion pohjalta. Siinä on huomioitu ennakoidut virka- ja työehtosopimuksien mukaiset palkankorotukset, viimeisimmät valtionosuus- ja verotuloennusteet sekä päivitetty poistolaskenta. Näin lasketun suunnitelmakehyksen mukainen ennuste vuoden 2025 tilikauden alijäämästä olisi noin 3,8 miljoonaa euroa, mikäli mitään korjaavia toimenpiteitä ei tehdä. Edellä mainittu alijäämä on laskettu sillä oletuksella, että kunnan tuloveroprosentti säilyy nykyisellä tasolla. Samojen periaatteiden pohjalta laadittu vuoden 2026 ennuste näyttää myös lähes 2,7 miljoonan alijäämää.

Kunnan taloudellinen tilanne on heikentynyt monen eri tekijän yhteisvaikutuksesta. Näitä tekijöitä ovat mm. sote-uudistuksen aiheuttama rahoituspohjan muutos, kunnan mittavat investoinnit pitäen sisällään poistojen ja velkamäärän kasvamisen, voimakas inflaatio ja kunta-alan palkkaratkaisut. Vuoden 2023 tilinpäätöksessä kunnalla oli kumulatiivista ylijäämää 17,3 miljoonaa euroa. Mikäli kunta ei jatka talouden sopeuttamista on kunnan kumulatiivinen ylijäämä syöty muutamien vuosien kuluessa.

Kunnanjohtaja Jari Tuonosen mukaan korjaavia toimenpiteitä tulee näin ollen jatkaa talouden tasapainottamiseksi.

– Toimintakatetta on pystyttävä pienentämään eli parantamaan ja investointitaso tulee pitää kestävällä tasolla. Myös tuloveroprosentin tarkastelu on välttämätöntä. Mikäli kunta ei tasapainota talouttaan lähivuosien aikana riittävästi ja käyttää koko kertyneen ylijäämänsä, talouden tasapainottaminen muuttuu nykyistä huomattavasti haastavammaksi, Tuononen kertoo.

Kunnanhallitus on jo linjannut, että toimintamenoja tulee sopeuttaa suunnitelmakauden aikana. Talousarvion 2025 pohjana käytetään ennustetta, jossa on mm. otettu huomioon virka- ja työehtosopimusten mukaiset palkankorotusarviot, TE-uudistuksesta aiheutuvat kustannukset, organisaatiomuutoksesta aiheutuvat tulosalueiden keskinäiset muutokset ja kasvatus- ja koulutuslautakunnan ylitysarvio vuoden 2024 muutettuun talousarvioon nähden, mutta ei muita menolisäyksiä. Ulkoisten käyttötalousmenojen säästötavoitteeksi esitetään yhteensä 1,5 miljoonaa euroa vuonna 2025.

Kunnanvaltuusto käsittelee kokouksessaan 11.11.2024 veroprosentit vuodelle 2025. Jos kunnanvaltuusto päättää nostaa kunnallisveroprosenttia nykyisestä 8,4 prosentista 8,6 prosenttiin, verotuloja kertyy vuonna 2025 noin 600 000 euroa enemmän kuin nykyisellä tuloveroprosentilla. Jos kunnallisveroprosenttia nostettaisiin 8,8 prosenttiin, verotuloja kertyisi noin 1,2 miljoonaa euroa enemmän.

Talousarviota valmistellaan useiden muutosten ja epävarmuustekijöiden keskellä, minkä vuoksi tulevat vuodet ovat taloussuunnittelun osalta haasteellisia ja tämän hetken arviot pitävät sisällään riskejä. Tästä syystä toimialoille annettavasta raamista on mahdollista poiketa vain erittäin painavasta syystä. Lisäksi kunnanhallitus on päättänyt tänä vuonna antaa toimielimille vain ulkoisen toimintakateraamin.

Toimintakateraamit tuhansia euroina, (ulkoinen):

 

TP 2023

TA 2024

TPE 24

Raami 2025 ilman osastojen säästötavoitteita

Raami 2025

Muutos €, vrt. muutettu TA 2024

Muutos %, vrt. muutettu TA 2024

 

Kunnanhallitus

-6 266

-6 390

-7 742

-11 082

-10 932

-3 190

41,2 %

Tarkastuslautakunta

-32

-34

-34

-34

-35

-1

2,9 %

Sivistyslautakunta

-28 552

-28 551

         

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

   

-27 798

-28 214

-27 864

-66

0,2 %

Tekninen lautakunta

-7 982

-8 126

-8 126

-8 242

-7 242

884

-10,9 %

Yhteensä

-42 832

-43 101

-43 700

-47 573

-46 074

-2 374

5,4 %

                   

Koko kunnan tasolla toimintakate kasvaa 5,4 % vuoden 2024 alkuperäiseen talousarvioon verrattuna. Kasvun aiheuttavat pääasiassa TE-uudistuksesta aiheutuvat kustannukset ja palkkojen nousu. Tilinpäätösennusteessa (TPE 24) sarakkeessa on huomioitu mahdollinen kasvatus- ja koulutuslautakunnan määrärahaylitys vuodelle 2024. Määräylitys käsitellään tarvittaessa vuoden 2024 kolmannen osavuosikatsauksen yhteydessä.