Sisältöjulkaisija

angle-left Kontiolahden kunnan käyttötalouteen maltillista kasvua vuodelle 2026

Kontiolahden kunnan käyttötalouteen maltillista kasvua vuodelle 2026

Kunnanhallitus käsitteli talousarviokehyksen vuodelle 2026 kokouksessaan 9.9.2025.

Vuonna 2024 kunnan tilinpäätös oli noin 0,7 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Valtuuston hyväksymä talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma 2025–2027 muodostui kokonaisuudessaan alijäämäiseksi. Vuoden 2024 tilinpäätöksessä kunnalla oli kumulatiivista ylijäämää 18,0 miljoonaa euroa. Toimintakulujen kasvun rajaamista on jatkettava toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi tulevina vuosina. Kunnan taloudellinen tilanne on heikentynyt viime vuosina. Taloudellisen tilanteen heikkenemiseen on ajauduttu monen eri tekijän yhteisvaikutuksesta. Näitä tekijöitä ovat mm. sote-uudistuksen aiheuttama rahoituspohjan muutos, TE-palveluiden siirtyminen kunnalle, uuden velvoittavat lakisääteiset tehtävät, kunnan mittavat investoinnit pitäen sisällään poistojen ja velkamäärän kasvamisen, voimakas inflaatio ja kunta-alan palkkaratkaisut.

Vuoden 2025 tuloksen arvioidaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisena. Toinen osavuosiraportti tullaan laatimaan elokuun lopun tilanteesta. Tämän hetken arvion mukaan vuoden 2025 tilinpäätös tulee olemaan noin 1,1 miljoonaa euroa alijäämäinen.

Sote- ja pelastustoimen kiinteistöt tulee yhtiöittää vuoden 2026 alusta voimassa olevan lainsäädännön mukaan. Yhtiöittämisvelvoite perustuu kilpailuneutraliteettivaatimukseen. Kunnan toimiessa markkinoilla, sen tulee toimia samoin pelisäännöin kuin markkinoilla toimiva yksityinen toimija. Kiinteistöjen yhtiöittäminen on valmistelussa talousarvion laadintahetkellä. Yhtiöittämisellä on suoria vaikutuksia kunnan taloussuunnitelmaan mm. vuokratulojen, kiinteistöjen ylläpitokustannusten sekä poistojen ja lainanhoitokustannusten kautta. Yhtiöittämistapa vaikuttaa siihen, millaiset taloudelliset vaikutukset yhtiöittämisellä on kunnan kannalta. Yhtiöittämisen taloudelliset vaikutukset tarkentuvat syksyn aikana. Nyt annettavassa taloussuunnitelmakehyksessä on huomioitu teknisen osaston osalta mahdollinen sotevuokrien aleneminen yhtiöitettävien kiinteistöjen osalta. Tämän nettovaikutuksen on arvioitu olevan teknisen toimen osalta -1,07 miljoonaa euroa. Mikäli yhtiöittäminen ei tule toteutumaan tämänhetkisen arvion mukaisena, pienennetään teknisen osaston taloussuunnitelmakehystä vastaavalla summalla.

Taloussuunnitelmakehyksessä ei ole huomioitu mahdollisia kiinteistöjen purkukustannuksia. Kiinteistöjen purkamisesta linjattaessa osoitetaan kiinteistöjen purkamisiin tarvittavat määrärahat tekniselle osastolle.

Kunnanhallitus linjasi kokouksessaan 25.8.2025, että osastojen on edelleen jatkettava oman kulurakenteen läpikäymistä. Nettomenojen pienentäminen voi pitää sisällään tuloja lisääviä toimia tai menoja pienentäviä toimia. Kunnan lakisääteiset palvelut tulee turvata sopeutustoimista huolimatta.

Vuoden 2026 taloussuunnitelmakehyksessä, joka on laadittu vuoden 2025 alkuperäisen talousarvion pohjalta, on huomioitu pakolliset työ- ja virkaehtosopimuksien mukaiset palkankorotukset, sote-vuokrien alentuminen, päivitetty arvio korkokuluista, päivitetty poistolaskenta, viimeisimmät valtionosuus- ja verotuloennusteet sekä osittain osastojen esittämät lisämäärärahatarpeet. Näin lasketun talousarviokehyksen mukainen ennuste vuoden 2026 tilikauden alijäämästä on noin 1,3 miljoonaa euroa. Edellä mainittu alijäämä on laskettu sillä oletuksella, että kunnan tuloveroprosentti säilyy nykyisellä tasolla. Samojen periaatteiden pohjalta laadittu vuoden 2027 ennuste näyttää noin 0,9 miljoonan euron alijäämää.

Kunnanvaltuusto käsittelee kokouksessaan 27.10.2025 veroprosentit vuodelle 2026. Kontiolahden kunta on nostanut kunnallisveroprosenttiaan viime vuosina ja tässä vaiheessa ei nähdä tarkoituksenmukaiseksi esittää veroprosenttien nostoa vuodelle 2026.

Kunnanjohtaja Jari Tuonosen mukaan tasapainottavia toimenpiteitä tulee näin ollen jatkaa talouden kantokyvyn turvaamiseksi tulevina vuosina.

– Uudet menoja lisäävät toimet on syytä rajata lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseen. Toimintakatteen kasvua on pystyttävä hillitsemään ja investointitaso tulee pitää kestävällä tasolla. Mikäli kunta ei tasapainota talouttaan lähivuosien aikana riittävästi ja käyttää koko kertyneen ylijäämänsä, on olemassa todellinen riski sille, että kunta voi joutua kuntalain §:n 118 mukaiseen arviointimenettelyyn tulevina vuosina.

Talousarviota valmistellaan useiden muutosten ja epävarmuustekijöiden keskellä, minkä vuoksi tulevat vuodet ovat taloussuunnittelun osalta haasteellisia ja tämän hetken arviot pitävät sisällään riskejä. Tästä syystä toimialoille annettavasta raamista on mahdollista poiketa vain erittäin painavasta syystä. Kunnanhallitus antoi toimielimille ulkoisen toimintakateraamin 8.9.2025 seuraavasti:

 

Toimintakateraamit tuhansia euroina, (ulkoinen):

 

TP 2023

TP 2024

TA 2025

Raami 2026

Muutos €, vrt. TA 2025

Muutos %, vrt. TA 2025

Kunnanhallitus

-6 266

-6 884

-10 712

-10 782

-70

0,7 %

Tarkastuslautakunta

-32

-34

-35

-40

-5

14,3 %

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

 

-27 693

-28 387

-29 305

-918

3,2 %

Tekninen lautakunta

-7 982

-6 871

-7 243

-8 504

-1 261

17,4 %

Yhteensä

-42 832

-41 481

-46 377

-48 630

-2 253

4,9 %

 

Koko kunnan tasolla toimintakate eli nettomenot kasvavat 4,9 % vuoden 2025 alkuperäiseen talousarvioon verrattuna. Kasvu muodostuu pääosin virka- ja työehtosopimuksen mukaisista palkankorotuksista, sote-kiinteistöjen vuokratulojen siirtymisestä yhtiöille ja osastojen lisämäärärahatarpeista. Kunnanhallituksen hyväksymän raamin mukaan osastoille annetaan lisämäärärahoja pl. palkankorotukset seuraavasti: hallinto-osasto 70 000 €, kasvatus- ja koulutusosasto 450 000 € ja tekninen osasto 100 000 €.