Uusi matkailusivusto Play Kontiolahti kokoaa matkailijalle alueen kohteet, retkeilyreitit ja liikuntapaikat. Sivusto toimii näyteikkunana myös kuntalaisille. Kontiolahden kunnan matkailusivusto on päivitetty. Tai itse asiassa päivitys on väärä sana kuvaamaan tätä laajaa kehitystyötä. Marraskuun lopussa osoitteessa www.playkontiolahti.fi julkaistu sivusto kokoaa laajasti yhteen kaikki kunnan alueen matkailukohteet, lukuisat toimialan yritykset, monipuoliset retkeilyreitit ja liikuntapaikat. Sivusto on koottu yhteistyössä alueen matkailuyritysten kanssa, ja sen toteutuksesta vastaa kontiolahtelainen Visuaalinen Viestintätoimisto Salama ja yrittäjä Johanna Kokkola.
Play Kontiolahti on enemmän kuin pelkkä nettisivu. Se perustuu matkailun uuteen brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen. Kontiolahti haluaa erottua muista matkailusivustoista leikkisyydellä, visuaalisella kiinnostavuudella ja omintakeisuudella. Keskeiset elementit uudessa Play Kontiolahti -matkailumarkkinointibrändissä ovat värit ja niiden viestit. Sivustolla käytetään neljää pääväriä eli punaista, keltaista, vihreää ja sinistä kuvaamaan matkailupalveluiden luokittelua: seikkailuun, liikuntaan, ekologisuuteen ja luontoon liittyviä kohteita.
Nimensä mukaisesti sivusto kutsuu pelaamaan, leikkimään ja löytämään uusia elämyksiä. Sivuston tarkoituksena on palvella alueelle saapuvia matkailijoita tuomalla esille valmiita ehdotuksia eri kohderyhmille. Sivustolle on koottu tekemistä perheille, aktiivisille aikuisille ja ekologisesta matkailusta kiinnostuneille henkilöille.
Play Kontiolahti -sivustolle kootaan kevään aikana kattavasti kaikki kunnan alueen retkeilyreittien kartat. Jatkuvasti päivittyvää sisältöä tuo matkailublogi, jonka artikkeleihin etsitään jatkuvasti uusia esittelykohteita. Sivusto toimii siis myös kuntalaiselle näyteikkunana siihen, mitä kiinnostavaa tekemistä lähialueelta löytyy.
Marraskuun lopussa on julkaistu sivuston ensimmäinen versio ja sitä tullaan päivittämään Kontionloikka Oy:n hallinnoimalla Matkailun Parhaaksi -hankkeella. Myöhemmin sivustolle lisätään esimerkiksi talvikuvia ja -kohteita. Kesälle 2021 sivustolle tuodaan Kontiolahden lukuisat kesäkahvilat. Kesäkauden matkailun viikko-ohjelma julkaistaan myös sivustolla touko–kesäkuussa.
Matkailu kehittyy Kontiolahdella
Kontiolahden alueella matkailun kehittämisestä vastaa kunnan kehittämisyhtiö Kontionloikka Oy tiiviissä yhteistyössä kunnan ja alueen yritysten kanssa. Kontionloikan tehtäviin kuuluu matkailuhankkeiden hallinnointi ja toteutus, matkailuyritysten toimintaedellytysten parantaminen sekä matkailumarkkinointi.
Yritysvalmentaja Jarkko Peiponen toimii kunnan matkailun yhteyshenkilönä osallistuen muun muassa VisitKarelian matkailutyöpajoihin. Kunnanjohtaja Jere Penttilä on VisitKarelian hallituksen jäsen ja tätä kautta mukana vaikuttamassa koko maakunnan matkailun kehitystyöhön.
Kunnan ja Kontionloikan yhteistyönä on kahtena edellisenä kesänä julkaistu matkailuesite, josta matkailija saa tietoonsa alueen matkailuyrityksien palveluita, matkakohteita ja reittejä.
Heinäkuulle 2020 julkaistiin lisäksi ensimmäistä kertaa matkailun viikko-ohjelma, jossa oli monipuolinen kattaus alueen tapahtumia, ohjelmapalveluita ja kesäkahviloiden tuotteita. Tästä kokeilusta saatiin hyvät kokemukset ja viikko-ohjelma on tarkoitus koota myös kesälle 2021.
Kontionloikka hallinnoi kunnan alueelle kohdistuvia elinvoima- ja kehittämishankkeita. Näissä on vahva painotus matkailuun. Tällä hetkellä viidestä käynnissä olevasta hankkeesta neljä liittyy suoraan matkailun kehittämiseen.
Kontiolahden kunnan alueen yrityksillä on käytössään kehittämiseen tarkoitettu Loikka-seteli. Tässä on ideana se, että yritys saa käyttöönsä asiantuntijapalvelun ja Kontionloikka maksaa kuluista 80 prosenttia ja yritys itse 20 prosenttia. Matkailuyritykset ovat hyödyntäneet seteliä esimerkiksi markkinoinnin kehittämiseen sekä nettisivujen ja verkkokauppojen rakentamiseen.