Sisältöjulkaisija

angle-left Siun sote pilotoi päivystysavun chat-palvelua

Siun sote pilotoi päivystysavun chat-palvelua

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten digitaalisissa palveluissa avataan viikonloppuisin toimiva päivystysavun chat-palvelu lauantaina 15. helmikuuta 2025. Päivystysavun chat-palvelussa voi asioida sellaisissa päivystyksellisissä terveysasioissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään ja terveysaseman aukeamiseen. Päivystysavun viikonloppuasiointi -palvelu on avoinna viikonloppuisin ja arkipyhinä kello 9–18. Ensimmäisten kolmen kuukauden aikana chat-palvelua kehitetään asiakkailta saadun palautteen ja erilaisista käyttötilanteista kerättyjen kokemusten perusteella. Näiden perusteella arvioidaan myös palvelun aukioloaikoja.

Chat-palvelu toimii päivystyksellisten terveysasioiden täydentävänä palvelukanavana puhelinnumeron 116117 rinnalla. Chat-palvelua voivat käyttää kaikki Pohjois-Karjalan asukkaat, jotka ovat rekisteröityneet Siun soten digitaalisten palvelujen käyttäjiksi. Päivystysavun chat-palvelu mahdollistaa yhteydenoton terveydenhuollon ammattilaiseen tilanteissa, joissa asiakas ei pysty puhumaan puhelimessa tai hän haluaa mieluummin hoitaa asiansa tekstipohjaisesti. Palvelu parantaa myös kuulo- ja puhevammaisten reaaliaikaista asiointimahdollisuutta käytössä olevan tekstiviestiasioinnin rinnalla.

Päivystysavun viikonloppuasiointi -palvelussa arvioidaan asiakkaan hoidon tarve ja kiireellisyys, ratkaistaan ja hoidetaan asioita sekä ohjataan tarvittaessa asiakas oikean palvelun piiriin. Asiakas saa palvelusta myös kotihoito-ohjeita ja neuvontaa terveysasiansa hoitamiseksi ja seuraamiseksi. Chat-palvelua voi käyttää Siun soten digitaalisten palvelujen siunsote.fi/digi kautta kirjautuneena joko tietokoneella tai mobiilisovelluksen kautta. Ammattilaisen kanssa käyty chat-keskustelu ohjeineen jää asiakkaalle talteen digitaalisiin palveluihin. Näin asiakas voi palata saatuihin ohjeisiin myöhemmin.

Chat-palvelun kautta käytävän keskustelun aikana ammattilainen voi tarvittaessa pyytää asiakasta lähettämään valokuvan vaivastaan, kuten esimerkiksi haavasta tai silmätulehduksesta. Ammattilainen voi tarvittaessa vaihtaa chat-keskustelun normaaliksi puheluksi tai jopa videopuheluyhteydeksi asian selvittämisen helpottamiseksi.

Chat-palvelun kautta ei voi uusia reseptejä, muuttaa tai perua ajanvarauksia. Päivystysapu toimii puhelimitse vuorokauden ympäri palvelunumerossa 116117.

Henkeä uhkaavissa tilanteissa, joita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu, tulee aina soittaa hätänumeroon 112.

Lisätietoja medialle:

Ylilääkäri
Terhi Savolainen 
p. 013 330 3813