Kun rikkinäiset tavarat kierrättää, ne rakennetaan uusiksi ja sitten maapallo jää pidemmäksi ajaksi henkiin, pohtii ekaluokkalainen Sanni.
Paperia, kasvomaskeja, rikkinäinen lapio… Kulhon koulun kolmasluokkalaiset luettelevat Bongaa roska -viikolla tekemiään havaintoja. Koulun Ekoteko-tempaus aloitettiin kartoittamalla, millaisia roskia koulussa syntyy. Samalla syntyi keskustelua siitä, mikä on roska ja mihin se kuuluu.
Lajittelun pilottikouluna kirjastoon rakennettiin lajittelupiste. Pisteellä on keräysastiat muoville, lasille, metallille, paperille, kartongille, biojätteelle ja poltettavalle jätteelle. Oppilaat taiteilivat jokaiselle jäteastialle oman merkin.
Lajittelumesta Mursun avajaisia vietettiin ennen hiihtolomaa. Nimen päätti oppilaiden ehdotusten pohjalta koulun oppilaista koostuva oppilaskunnan hallitus. Luokat hoitavat lajittelupistettä omalla vuorollaan. Tällä hetkellä henkilökunta toimittaa osan jätteistä keräyspisteille. Kesän aikana valmistuu jätekatoksen laajennus, jonka jälkeen oppilaat pääsevät tyhjentämään jäteastiat katokseen.
Ekaluokkalaisten eväshetki päättyy käyntiin lajittelupisteellä. Kuin vanhoilta tekijöiltä eväspullon korkki sujahtaa metalliastiaan ja itse pullo huuhdeltuna lasinkeräysastiaan. Tarkoituksena on ollut vakiinnuttaa jätteen lajittelu osaksi jokapäiväistä kouluarkea. Ekaluokkalaisten mielestä lajittelu on joskus helppoa ja joskus vaikeaa. Tätä harjoiteltiin keväällä lajittelun a ja o -oppitunneilla.
Kulhon koulun ekoteko on askel koko kunnan koulujen lajittelun kehittämistä. Ekoteko-tempaus ja lajittelun pedagogisen mallin luominen ovat olleet osa Kulhon koulun luokanopettajan Hanna Rokkilan ympäristökasvattajan opintoja.
Kun lajittelee, sen jälkeen on helpompi kierrättää, tietävät kolmasluokkalaiset. Kulhon koulun ekotekokevät huipentui lajittelumessuihin.
Käytämme evästeitä tarjotaksemme mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.