Matkailun brändityö ja kohderyhmittäin jäsennetyn matkailusivuston suunnittelu etenevät Kontiolahdella. Kontiolahden kunnalla ja kehittämisyhtiö Kontionloikka Oy:llä on vahva tahtotila kehittää alueen matkailua ja matkailusivustoa yhdessä toimijoiden kanssa. Kontiolahdella ei tulla näkemään perinteistä Visit Kontiolahti -sivustoa vaan seikkailullisempaa otetta kohteiden esittelyyn. Matkailusivusto julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.
Visuaalinen viestintätoimisto Salama toteuttaa Kontiolahden matkailun brändimuotoilun ja markkinointiviestinnän suunnittelun. Matkailusivuston teemat tulevat olemaan ekologisuus, liikunta, seikkailu ja luonto, kertoo Salaman luova johtaja Johanna Kokkola. Salaman ja yhteistyökumppani Fonari Oy:n Lauri Jäniksen työstämät teemat luovat pohjaa uudenlaiselle matkailusivustolle.
Kontiolahden matkailulle on tärkeää löytää alueen omat vahvuudet ja erityispiirteet Pohjois-Karjalassa. Kontiolahdella tehtävä kehitystyö palvelee myös Visit Karelian asettamia tavoitteita maakunnan matkailun eteenpäin viemiseksi. Tuleva matkailusivusto perustuu kohderyhmille suunniteltuihin suosituksiin ja valmiisiin polkuihin, joiden avulla matkailija löytää näppärästi suosikkinsa Kontiolahden monipuolisista matkailukohteista ja -palveluista.
Tulevan matkailusivuston visuaalisen ilmeen ensimmäistä vaihetta esiteltiin matkailualan yrittäjille aiemmin tällä viikolla Kontiolahden kotiseutukeskuksessa pidetyssä matkailuseminaarissa. Tilaisuudessa Kontiolahden matkailuyrittäjät ja toimijat kertoivat vilkkaasta matkailukesästä ja kotimaan matkailijoiden määrän kasvusta.
Matkailun parhaaksi -hanke järjestää maksuttomia työpajoja kontiolahtelaisille matkailuyrityksille ja -toimijoille. Talven aikana laaditaan yhteistyössä yrittäjien kanssa Kontiolahden matkailun tiekartta 2030-luvulle. Toteuttajana on WSP Finland Oy, ja samalla laaditaan askelmerkit matkailun kehittämistoimille tulevina vuosina.